علی ساجدی سابق؛ سید عماد حسینی؛ فرشاد امامی
چکیده
گسترش روزافزون شرطبندی در فضای اینترنت و ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی فراوان باعث نگرانیهای جوامع برای افراد درگیر در این عامل شده است. در این میان یکی از جنبه های مورد توجه در علل گرایش افراد به شرطبندیهای اینترنتی جنبه نیازهای روانی افراد به نظر میرسد. لذا در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نیازهای روانی افراد در گرایش به شرطبندی ...
بیشتر
گسترش روزافزون شرطبندی در فضای اینترنت و ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی فراوان باعث نگرانیهای جوامع برای افراد درگیر در این عامل شده است. در این میان یکی از جنبه های مورد توجه در علل گرایش افراد به شرطبندیهای اینترنتی جنبه نیازهای روانی افراد به نظر میرسد. لذا در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نیازهای روانی افراد در گرایش به شرطبندی اینترنتی پرداخته شده است. در این پژوهش که از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است؛ از مصاحبه با روش کدگذاری باز در روش کیفی و از پرسشنامه در روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی 12 نفر از نخبگان، متخصصان و کارشناسان مربوطه در حوزۀ علوم اجتماعی و ورزشی بودند که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و در روش کمی 367 نفر از افراد شرکت کننده در شرطبندیها بودند که از این میان 188 نفر به وسیله فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته (شرطبندی در ورزش) جهت ارزیابی متغیرها استفاده شد و توسط 12 نفراز نخبگان روایی محتوی و صوری آن تایید شده و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به مقادیر t تاثیر محیط و جامعه با همبستگی 82/0 و نیازهای روانی ا همبستگی 58/0 از جمله مهترین عوامل موثر بودند.
سیده مریم نقیب حسینی؛ سید عماد حسینی؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار شبکه های اجتماعی بر ایجاد کسب و کارهای ورزشی و ارائة یک مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار شبکه های اجتماعی بر ایجاد کسب و کارهای ورزشی و ارائة یک مدل پارادایمی بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی بود و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش میباشند و از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. مدل نهایی از مجموع شرایط علی (24 مفهوم و 2 مقوله)، بستر ها و زمینههای لازم (37 مفهوم و 3 مقوله)، راهبردها (21 مفهوم و 4 مقوله)، مداخله گرها (11 مفهوم و 2 مقوله)، و پیامدها (13 مفهوم و 2 مقوله) تاثیرگدار شبکه های اجتماعی بر ایجاد کسب و کارهای ورزشی تشکیل شده است. به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از روش کاپا کوهن استفاده شد. ضریب کاپا محاسبه شده برابر با 776/0 بوده که در سطح توافق معتبر قرار گرفته است. به منظور ایجاد و راهاندازی کسب و کار در ورزش کشور فراهم آوردن زیرساخت ها و شرایط مناسب شبکه های اجتماعی میتواند از جمله راه های مؤثر برای تحرک بخشیدن به فضای کسب و کار در ورزش کشور باشد.